Saturday, April 30, 2016

Satu nama sahaja ya!

Teringat satu cerita... masa saya baru lahirkan Rasyad dahulu.. masa nak selesaikan urusan pendaftaran nama.. berulang kali saya ingatkan suami.. yang saya nak juga baby ada dua nama... apa nak jadi pun jadilah! haha.. 

Dah jadi trend sekarang nama anak2 orang kita panjang2.. bukan setakat 2 nama sahaja... malah 3,4,5 dan 6 nama pun ada! panjangnya nama!! makin panjang makin trendy ke atau macam mana.. hehe... suka tengok senarai nama anak2 di sekolah sekarang.. terbelit, tergeliat lidah nak baca. kenapa susah sangat nak sebut ni? ke saya yang dah tua? eh. 


Tapi... ni yang nak cerita ni... kat sini.. kat Makkah ini atau di kalangan bangsa arab.. kebiasaannya nama mereka hanya satu. contohnya fatimah, janna, iman.. nama pun yang simple dan membawa maksud yang baik.. cuma.. mereka ini perlu membawa nama keluarga di bahagian belakang nama. contohnya.. nama nya muhammad. nama bapa ali dan nama keluarga alsaud.. so namanya akan jadi muhammad ali alsaud.. biasanya tidak ditulis dgn bin atau binti. di negara kita nama yang berdaftar tanpa bin atau binti ni dlm special kes sahaja. erk. 

berbalik cerita semasa saya melahirkan rasyad tadi.. sebelum pendaftaran ada beberapa rakan di sini yang lebih dahulu berpengalaman memberitahu katanya mereka tidak membenarkan letak lebih dari 1 nama. boleh daftar 1 nama sahaja. tapi ada juga yang boleh. biasalah sistem di sini. kejap boleh kejap tak boleh tu memang dah sering kami lalui. so saya katakan pada suami saya nak juga 2 nama. tak adil kalau kakak ada 2 nama dan adik ada 1 nama sahaja. nak jugaaaakkk tu.. padahal tak berdosa pun kalau tak sama. hehe.. suami pun agak runsing juga. macam mana dia nak buat kalau tak lepas daftar 2 nama ni. siap bawa translator ustaz fahmi masa tu.. sebagai persediaan kalau tak bagi daftar 2 nama.. nak kena explain kenapa nak juga 2 nama tu. kelakar pula bila ingat kembali.. kemudian masa daftar, tak ada pula pegawai tu tnya lebih2 terus approve 2 nama. phew lega.. rezeki kami.. sebab selepas itu ada rakan2 yang tak boleh daftar 2 nama lagi. 

walaupun ada 2 nama. segala urusan di sini hanya akan menggunakan 1 nama iaitu nama di bahagian hadapan sahaja. termasuk segala urusan rasmi tau. lebih lagi di sekolah. masa mula2 daftar mereka pelik bila saya minta mereka masukkan nama ke dua rania. hehe.. malah setiap kali tulis nama di buku saya akan tulis 2 nama tersebut 'Rania Athira bt. Mohd Rus'. paling kelakar suatu hari tu saya dapat surat dari sekolah. nama rania ditulis sebagai 'Rania Mohamed Altheer' haha.. mungkin mereka fikir nama Athira itu adalah nama keluarga. gelak besar saya baca! nama suami pun tinggal satu je. Rus nya hilang. saya perlu explain semula pada pihak pengurusan. namun masih sama.. segala sijil dan segala surat rasmi dari sekolah masih meletakkan 1 nama sahaja. -_-  

akhirnya dapat juga sijil dengan 2 nama khamis lepas! tapi nama mr.dada pula yang tak penuh di situ... hehe.. 

tengok tuuu... nama yang ditulis oleh ustazah tahfiz class rania... ! 


nama rania anak perempuan di iqamah tidak mempunyai nama datuk. 

berbeza dengan nama anak lelaki yang mesti membawa nama keluarga sebelah ayahnya. jadi diletakkan nama datuk di situ. :) 

Itu kisahnya nama suami dan anak2.. nama saya jangan ceritalah. memang payah sebutan dan ejaannya. pada orang-orang arab pelik sangat bunyi nama saya. kalau perlu urusan yang melibatkan nama saya terus tunjukkan iqamah! jika melalui sebutan sahaja memang macam2 lah jadi nama saya. musnera, masinira, masira,musiira pun pernahhh.... kadang2 tu siap tulis sambil ketawa2... sbb tak pernah dengar. dah la tak pernah dengar, tak de meaning pula tu. hihi.. mereka bertanya nama saya ini dalam bahasa apa? sbb kedua nama anak2 saya dalam arabic. mereka agak kagum. kata saya, lazim orang2 malaysia suka memberi nama dlm arabic bukan dalam bahasa sendiri. terkagum2 mereka di situ. bila sampai nama saya, errr... saya pun tak pasti. bukan arabic dan bukan bahasa malaysia! saya jawab.. nama saya special.. tiada dalam bahasa apa2.. tetapi tentunya special kepada kedua ibu bapa saya! ^_^ dan saya sangat bangga membawa nama ini sehingga ke Makkah. haha.. 





saya yang bernama,

Masnira bt. Ramli. :p 

No comments:

Post a Comment